Skip Navigation Links

 

اساسنامــه انجمـن علمي جنین شناسی و بیولوژی تولید مثل ايــران

نسخه قابل چاپ

 

  • فصل اول ـ كليات
    به استناد مصوبه دويست‌وشصت‌ودومين جلسه مورخ 7/8/1370 شوراي عالي انقلاب فرهنگي و آيين‌نامه مربوطه وتصویب کمیسیون موضوع ماده 4 مصوبه فوق که من بعد به اختصار کمیسیون نامید می شود انجمن علمي جنین شناسی و بیولوژی تولید مثل ایران بر اساس مواد آتي تشكيل مي‌گردد كه در سطور بعد به اختصار " انجمن " ناميده مي‌شود .
  • انجمن صرفاً در زمينه‌هاي علمي ، تحقيقاتي ، تخصصي و فني مربوطه فعاليت مي‌نمايد و اعضاي آن به نام انجمن حق فعاليت سياسي يا وابستگي به احزاب سياسي را ندارند .
  • انجمن غيرانتفاعي بوده و از تاريخ تصويب كميسيون و ثبت در اداره ثبت شركت‌ها داراي شخصيت حقوقي است و رئيس هيات‌مديره آن نماينده قانوني انجمن مي‌باشد .
  • مركز انجمن در شهر : تهران - آدرس : بزرگراه شهید چمران، اوین، دانشگاه شهید بهشتی، پژوهشگاه فناوریهای نوین علوم زیستی ابن سینا است و شعب آن مي‌تواند در هر منطقه از كشور تشكيل شود ، در ضمن روند تشكيل شعب انجمن طبق مصوبه و با نظر هيات‌مديره انجمن مركزي و تحت نظارت آنها خواهد بود .
  • انجمن داراي تابعيت ايراني است .
  • انجمن از تاريخ تصويب اين اساسنامه براي مدت نامحدود تشكيل مي‌شود و ملزم به رعايت قوانين و مقررات جمهوري‌اسلامي ايران است .
  • فصل دوم ـ شرح وظايف و اهداف
    به منظور نيل به اهداف مذكور در ماده 2 اساسنامه انجمن ، اقدامات و فعاليت‌هاي زير را به عمل خواهد آورد .
    1. ايجاد ارتباط علمي ، فني ، تحقيقاتي ، آموزشي و تبادل‌نظر بين محققان ، متخصصان و ساير كارشناساني كه به نحوي در شاخه‌هاي گوناگون رشته مرتبط با انجمن فعالیت دارند .
    2. همكاري با وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشكي و دانشگاه‌ها و موسسات آموزشي و پژوهشي و نيز ساير سازمان‌هايي كه به نحوي با فعاليت‌هاي انجمن مرتبط هستند در برنامه‌ريزي امور آموزشي ، پژوهشي ،‌ بهداشتي و درماني
    3. تعامل و همکاری با مراجع ذیصلاح در زمینه بازنگری و ارزشیابی برنامه‌های آموزشی و بهداشتی‌درمانی ، موسسات آموزشی و سطح علمی دانش‌آموختگان مقاطع مختلف علوم پزشکی
    4. ارائه خدمات آموزشي ، علمي ، فني و پژوهشي بر اساس ضوابط مربوطه
    5. ترغيب و تشويق دانشمندان،‌ پژوهشگران و دانشجويان در پيشبرد فعاليت‌هاي علمي، پژوهشي و آموزشي، بهداشتي‌ و درماني
    6. تهيه و تدوين و انتشار نشريات علمي ، آموزشي
    7. برگزاري گردهمايي‌هاي آموزشي و پژوهشي، آموزش مداوم در سطوح ملی و بین‌المللی با رعايت قوانين و مقررات جاري كشور
    8. فراهم كردن زمينه مناسب جهت انجام پژوهش‌هاي علمي مرتبط با رشته مربوطه بخصوص از طريق تشويق و ترغيب متخصصين جوان
    9. مشاركت در تشكيل شوراي انجمن‌هاي علمي گروه پزشكي ايران و برنامه‌ريزي امور مرتبط با آن
    10. جلب حمايت نهادهاي بين‌المللي براي انجام فعاليت‌هاي علمي، پژوهشي در عرصه ملي و در چارچوب ضوابط جاري كشور
  • فصل سوم ـ عضويت
    عضويت در انجمن به طرق زير مي‌‌باشد :
    1. عضويت پيوسته
      1. اعضای هيات موسس انجمن
      2. کلیه افرادی که دارای گواهینامه PhD و یا کارشناسی ارشد در یکی از رشته های علوم پایه پزشکی و دامپزشکی شامل بیوشیمی بالینی، ایمونولوژی بالینی، علوم تشریح، بیولوژی، بیولوژی تولید مثل، فیزیولوژی، پزشکی مولکولی، ژنتیک پزشکی، علوم آزمایشگاهی بوده و رساله/پایان نامه خود را در حوزه جنین شناسی (تجربی یا بالینی)، به اتمام رسانده یا در حال حاضر در این زمینه فعالیت دارند.
      3. مسئولیت احراز شرایط عضویت پیوسته انجمن در مجمع عمومی اول بر عهده هیئت موسس انجمن و در مجامع بعدی بر عهده هیئت مدیره انجمن خواهد بود.
    2. عضويت وابسته :
      1. متخصصین رشته های پزشکی، دامپزشکی، علوم آزمایشگاهی، علوم پایه پزشکی، علوم پایه، علوم انسانی و فنی مهندسی در کلیه مقاطع تحصیلی، علاقمند به حوزه باروری و ناباروری.
      2. دانش آموختگان رشته های پیراپزشکی، پرستاری، مامایی
      3. دانشجویان رشته های فوق الذکر
    3. عضويت افتخاري :
      شخصيت‌هاي ايراني و خارجي كه مقام علمي ، فرهنگي و اجتماعي آنان حائز اهميت خاص باشد و يا در پيشبرد اهداف انجمن كمك‌هاي موثر و ارزنده‌اي نموده باشند مي‌توانند به عضويت افتخاري پذيرفتــه شوند .
      تبصره 1ـ اعضاي وابسته مي‌توانند با احراز شرايط و تصويب هيات‌مديره به عضويت پيوسته برگزيده شوند.
      تبصره 2ـ اعضاي پيوسته انجمن بايستي شرايط هيات‌ موسس و هيات‌مديره مذكور در ماده 7 آيين‌نامه نحوه تشكيل و شرح وظايف كميسيون را دارا باشند .
  • هر يك از اعضاي انجمن سالانه مبلغي را كه ميزان آن توسط هيات‌مديره تعيين و به تصويب مجمع عمومي خواهد رسيد به عنوان حق عضويت پرداخت خواهد كرد .
    تبصره 1ـ پرداخت حق عضويت هيچگونه حق و ادعايي را نسبت به دارايي انجمن براي عضو ايجاد نخواهد كرد .
    تبصره 2ـ ملاك تعداد اعضاي پيوسته هر انجمن تعداد ثبت‌نام‌شدگان همان سال خواهد بود و لذا افرادي مجاز به شركت در انتخابات هيات‌مديره هستند كه حق عضويت مصوب همان سال را پرداخت نموده و برگ شركت در جلسه مجمع عمومي و انتخابات را دريافت كرده باشند .
  • عضويت در انجمن در يكي از موارد زير خاتمه مي‌‌يابد :
    1. استعفاي كتبي عضو
    2. عدم پرداخت حق عضويت سالانه در مهلتي كه هيات‌مديره تعيين مي‌نمايد .
    3. زوال يكي از شرايط عضويت و نيز محكوميت قطعي در هيات‌هاي بدوي و عالي انتظامي سازمان نظام‌پزشكي به محروميت موقت يا دائم از اشتغال به حرف پزشكي است .
      تبصره 1ـ مدت تعليق عضويت معادل مدت محروميت از اشتغال به حرف پزشكي است .
      تبصره 2ـ تصميم نهايي راجع به عدم پذيرش و نيز خاتمه عضويت پس از اطلاع و تائيد هيات نظارت بر عملكرد انجمن بر اساس موضوع بند 7 ماده 3 آيين‌نامه نحوه تشكيل و شرح وظايف کميسيون ، با هيات‌مديره خواهد بود .
  • فصل چهارم ـ اركان انجمن
    انجمن داراي اركان زير است :
    1. مجمع عمومي
    2. هيات‌مديره
    3. بازرس
  • الف ـ مجمع عمومي
    مجمع عمومي از گردهمايي اعضاي پيوسته انجمن به دو صورت زير تشكيل مي‌گردد :
    1. مجمع عمومي عادي كه هر سال يك‌بار تشكيل مي‌شود و به امور جاري انجمن رسيدگي مي‌كند و نيز مي‌تواند از جهت نوبت و حسب ضرورت زودتر تشكيل گردد .
    2. مجمع عمومي فوق‌العاده كه در مواقع ضروري براي انجام اصلاحات لازم در اساسنامه و يا اتخاذ تصميم درخصوص انحلال انجمن تشكيل مي‌شود و نتيجه تصميمات آن درخصوص اصلاح و تغيير اساسنامه پس از تصويب كميسيون قابل اجـرا خواهد بود . مجامع عمومي فوق‌العاده به دعوت هيات‌مديره يا بازرس يا يك‌پنجم از اعضاي پيوسته تشكيل مي‌گردد .
    3. اولین جلسه مجمع عمومی عادی با درخواست هیات‌موسس ، پس از موافقت اولیه انجمن از کمیسیون و حداکثر ظرف شش ماه با درج آگهی در یکی از روزنامه‌های کثیرالانتشار تشکیل خواهد شد .
      تبصره 1ـ جلسات مجمع عمومي عادي و فوق‌العاده هر يك با حضور حداقل نصف به‌علاوه يك اعضای پيوسته رسميت مي‌يابد و در مجامع عمومي فوق‌العاده تصميمات با دوسوم آرا خواهد بود .
      تبصره 2ـ چنانچه حدنصاب لازم براي تشكيل جلسات مجمع عمومي عادي و فوق‌العاده بدست نيامد به فاصله يك‌ماه از تاريخ جلسه اوليه نسبت به دعوت مجدد به همان نحو با ذكر نتيجه دعوت قبلي اقدام مي‌شود در اينصورت مجمع با هر تعداد از اعضاي حاضر تشكيل خواهد شد .
  • وظايف مجمع عمومي عادي به شرح زير مي‌باشد :
    1. ‌استماع گزارش هيات‌مديره و بازرس و رسيدگي و اتخاذ تصميم نسبت به گزارش فعاليت‌هاي سالانه انجمن
    2. اتخاذ تصميم نسبت به ترازنامه و بودجه انجمن و ميزان حق عضويت
    3. انتخاب و يا عزل اعضاي هيات‌مديره
    4. انتخاب يك نفر از اعضا به عنوان بازرس اصلي و يك نفر علي‌البدل
    5. تصويب كليه آيين‌نامه‌ها و ضوابط اجرايي موردلزوم براي پيشبرد امور انجمن به پيشنهاد هيات‌مديره
    6. تعيين روزنامه كثيرالانتشار براي انتشار آگهي‌هاي انجمن
      تبصره ـ در كليه جلسات مجامع عمومي نماينده مذكور در تبصره 1 ماده 10 آيين‌نامه نحوه تشكيل و شرح وظايف كميسيون جهت حضور در جلسه دعوت خواهد شد . در صورت عدم حضور نماينده كميسيون جلسه رسميت نخواهد يافت .
  • ب ـ هيات‌مديره
    اعضاي هيا‌ت‌مديره مركب از 7 نفر است و 2 نفر به عنوان عضو علي‌البدل انتخاب مي‌شوند . اعضاي مذكور در جلسه مجمع عمومي عادي هر 3 سال يك بار با راي مخفي از ميان اعضاي پيوسته انجمن انتخاب خواهند شد و عضويت در هيات‌مديره افتخاري است
    تبصره 1ـ افزايش تعداد هيات‌مديره با پيشنهاد هيات‌مديره و تصويب مجمع عمومي و تائيد نهايي كميسيون خواهد بود .
    تبصره 2- جلسات هيات‌مديره حداقل هر يك ماه يك بار تشكيل مي‌شود و با حضور دوسوم اعضا رسميت مي‌يابد و تصميمات با اكثريت آراء حاضرين خواهد بود .
  • هيات‌مديره در اولين جلسه يك نفر رئيس ، يك نفر نايب‌رئيس و يك نفر دبير و يك نفر خزانه‌دار با راي كتبي اكثريت اعضاي هيات‌مديره انتخاب مي‌نمايد . در ضمن آيين‌نامه داخلي هر انجمن در جلسات هيات‌مديره مشخص و به تصويب خواهد رسيد .
    تبصره 1- رئيس انجمن و دبير انجمن بيش از دو دوره متوالي نمي توانند به سمت يكي از اين دو مسئوليت انتخاب شوند.
    تبصره 2 - رئيس هيات‌مديره مسئول اداره امور جاري انجمن و مجری كليه مصوبات هيات‌مديره و نماينده قانوني و شخصيت حقوقي انجمن در نزد مراجع مختلف خواهد بود .
    تبصره 3ـ کليه اوراق تعهدآور با امضای رئيس هيات‌مديره و امضاي خزانه‌دار و مهر انجمن و نامه‌هاي رسمي اداري با امضاي رئيس هيات‌مديره و در غياب او نايب‌رئيس خواهد بود .
    تبصره 4ـ چنانچه هريك از اعضاي هيات‌مديره 3 جلسه متوالي و يا 5 جلسه متناوب بدون دليل موجه ( به تشخيص هيات‌مديره ) در جلسات شركت ننمايد مستعفي شناخته خواهد شد .
    تبصره 5ـ در صورت استعفا و بركناري و يا فوت هريك از اعضاي هيات‌مديره عضو علي‌البدل براي مابقي دوره عضويت به جانشيني وي تعيين خواهد شد .
  • هيات‌مديره موظف است ظرف حداكثر چهارماه پيش از پايان تصدي خود نسبت به فراخواني مجمع عمومي و انتخاب هيات‌مديره جديد با حضور نماينده كميسيون اقدام و بلافاصله نتايج را همراه با صورتجلسه مجمع عمومي براي بررسي به کمیسیون ارسال نمايند.
    تبصره ـ هيات‌مديره قبلي تا تائيد هيات‌مديره جديد از سوي کميسيون ، مسئوليت امور انجمن را برعهده خواهد داشت.
  • وظايف و اختيارات هيات‌مديره :
    1. دعوت مجامع عمومي عادي و فوق‌العاده
    2. اجراي تصميمات متخذه در مجامع عمومي
    3. تشكيل جلسات سخنراني و گردهمايي‌هاي علمي ، فني و پژوهشي با رعايت قوانين و مقررات جاري كشور
    4. تهيه ضوابط و مقررات و آيين‌نامه‌هاي اجرايي
    5. تهيه گزارش سالانه فعاليت‌هاي انجمن براي ارائه به مجمع عمومي
    6. تهيه ترازنامه و ارائه آن به مجمع عمومي
    7. قبول هدايا و كمك‌هاي مالي براي انجمن
    8. پيشنهاد اصلاحات و تغييرات در اساسنامه به مجامع عمومي
    9. اداره امور انجمن در چارچوب مفاد اساسنامه
    10. تشكيل كميته‌هاي اجرايي و تخصصي مختلف و تعيين نوع فعاليت و نظارت بر آنها
    11. انتخاب و معرفي نمايندگان انجمن به مجامع علمي داخلي و خارجي با رعايت قوانين و مقررات كشور
    12. اقامه دعوي كليه اشخاص حقيقي و حقوقي و دفاع از دعاوي كه عليه انجمن اقامه مي‌شود در تمام مراجع و مراحل دادرسي با حق تعيين وكيل و توكيل غير
    13. اتخاذ تصميم نسبت به عضويت انجمن در مجامع داخلي و خارجي با رعايت قوانين و مقررات جاري كشور
    14. پيشنهاد انحلال انجمن به مجمع عمومي فوق‌العاده
  • ج ـ بازرس
    انجمن داراي یک نفر بازرس اصلي و یک نفر علي‌البدل خواهد بود كه هر 3 سال يك بار در جلسه مجمع عمومي عادي با راي مخفي از ميان اعضاي پيوسته انتخاب خواهند شد .
  • وظايف بازرس به شرح زير است :
    1. بررسي كليه اسناد و مدارك مالي انجمن و تهيه گزارش براي ارائه به مجمع عمومي
    2. بررسي گزارش سالانه هيات‌مديره اعم از مالي و غيرمالي و تهيه گزارش از عملكرد انجمن و ارائه به مجمع عمومي
    3. گزارش هرگونه تخلف هيات‌مديره از مفاد اساسنامه به مجمع عمومي
    4. دعوت از مجمع عمومي فوق‌العاده در موارد ضروري
  • شركت بازرس در جلسات هيات‌مديره بدون حق راي مجاز است و در هر زمان مي‌تواند اسناد و دفاتر مالي انجمن را از هيات‌مديره مطالبه و مورد بررسي قرار دهد .
  • در پايان هر سال مالي رياست هيات‌مديره گزارش فعاليت‌هاي سالانه انجمن و ترازنامه مالي آن را حداقل 45 روز قبل از تشكيل اولين جلسه مجمع عمومي سالانه براي تائيد در اختيار بازرس قرار خواهد داد .
  • فصل پنجم ـ منابع مالی انجمن
    منابع مالي انجمن عبارتست از :
    1. حق عضويت اعضا
    2. از محل هدايا و كمك‌ها
    3. درآمد حاصل از فعاليت‌هاي آموزشي ، پژوهشي و فنی و انتشاراتي
    4. حمايت‌هاي مالي وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشكي
  • فصل ششم ـ موارد انحلال انجمن
    در صورت درخواست هيات‌مديره يا بازرس و يا 3/1 اعضاي پيوسته و تصويب مجمع عمومي فوق‌العاده به هر دليل انجمن منحل مي‌گردد .
  • مجمع عمومي فوق‌العاده كه تصميم به انحلال انجمن مي‌گيرد در همان جلسه نسبت به انتخاب هيات‌ تسويه و تعيين مدت ماموريت آن اقدام خواهد كرد .
  • هيات تسويه در جلسات ساليانه مجمع عمومي فوق‌العاده انجمن گزارش اقدامات خود را ارائه مي‌نمايد . ختم عمليات تسويه بايد به تصويب مجمع عمومي فوق‌العاده برسد و در روزنامه رسمي و يكي از جرايد كثيـرالانتشار آگهي شود و مراتب به کمیسیون اعلام گردد .
    تبصره ـ باقيمانده دارايي‌هاي انجمن پس از وضع ديون و مخارج و تصويب هيات تسويه و نيز اطلاع کميسيون به يكي از موسسات آموزشي‌تحقيقاتي كشور اهدا خواهد شد .
  • اين اساسنامه مشتمل بر 6 فصل و 26ماده و 18 تبصره در تاريخ 5/7/1390 به تصويب مجمع عمومي موسس رسيد.